Australië farm week 11 t/m 15 - Reisverslag uit Manypeaks, Australië van Meghan en Jason - WaarBenJij.nu Australië farm week 11 t/m 15 - Reisverslag uit Manypeaks, Australië van Meghan en Jason - WaarBenJij.nu

Australië farm week 11 t/m 15

Door: Meghan en Jason

Blijf op de hoogte en volg Meghan en Jason

16 Februari 2014 | Australië, Manypeaks

Hoi,

Nadat Meghan het hele weekend de paarden heeft gedaan, omdat Rebecca en Bianca (de boerin en haar dochter) een weekend naar Perth waren, zijn we gestart aan een nieuwe week. Al snel blijkt dat het niet echt hard werken is hier op de farm. We starten ongeveer om 8 uur, maar hebben meestal een uur tot 2 uur middag pauze. Het blijkt allemaal erg relaxt te zijn hier gelukkig!

Dinsdag middag gingen de pinken op transport naar het andere land van hun bij de rivier. Voor ze op transport kunnen, moesten ze nog wel ingeënt worden. Dus we moesten met een naald de pinken inenten een raar klusje om te doen… Nadat ze ingeënt waren zijn ze op transport gegaan naar het andere land. Na de lunch zijn we ook een kijkje gaan nemen daar om ze naar het water te lijden, omdat het land gigantisch groot is, moeten ze wel weten waar het is. We zijn in de middag tot onze verbazing naar het strand gegaan met Jeff (de man van Rebecca). Zijn vrienden kwamen ook en we gingen naar een vissershut op het strand, waar een vriend van Jeff een half jaar heeft gewoond. Hij zei dat iedereen daar gratis mocht slapen, dat het altijd open stond. Hij had ook zijn eigen alcohol gemaakt. Hij zei ook dat er walvissen komen in die baai in mei t/m juli. Het was heel gezellig en zoals we dus al zeiden we waren niet hard aan het werk.

Iedere ochtend moesten de drachtige koeien naar een ander land gedreven worden, omdat er anders niet genoeg gras is voor ze. Dit gebeurde meestal met 1 of 2 mensen in 1 auto. De koeien wisten vaak al dat ze eruit gingen dus stonden vaak al bij het hek. Daarna of intussen ging Jason de werkplaats in om een vlot te maken voor bij de rivier, zodat je via daar in het water kan springen en uit het water kan komen. Meghan was elke dag bij de paarden. Er moesten 4 jaarlingen elke ochtend buiten gezet en gelongeerd worden, de stallen moesten uitgemest worden, het voer en hooi voor 5 paarden moest klaar gezet worden en in de avond werden ze weer binnen gezet. Als ik klaar was met de jaarlingen en ze stonden allemaal weer buiten, ging ik zelf rijden, omdat er 2 paarden te dik waren wilde ze dat ik die reed, als ik daar zin in had. Natuurlijk deed ik dat maar al te graag. Hahaha.

Het 2e weekend hebben we het huisje waar wij in verbleven, een beetje opgeknapt. We hebben een plafond in de wc gemaakt, want het is een buiten wc en door de bovenkant kwamen allemaal insecten. Die zondag zijn we naar de paardenrace in Mount Barker gegaan, een andere Mount Barker dan in South Australia. Daar kon je wijn proeven en waren chique geklede mensen, het was een beetje het evenement in die regio. Meghan moest terug rijden, omdat iedereen had gedronken dus ze moest blazen bij de politie. Zoals jullie wellicht weten is Meghan niet zo een goede driver. Dus iedereen was heel bang. Hahahahaha.

De 3e week dat we daar waren, was er een koeien markt, waar 30 van hun koeien en 30 kalfjes van hun heen gingen. We moesten dus eerste de koeien en kalfjes scheidden, omdat ze anders niet op transport kunnen, want als de kalfjes en koeien samen in 1 hok op transport gaan, worden de kalfjes geplet. Ze konden wel allemaal in 1 vrachtwagen op transport. Ze hadden een onder en boven verdieping en de vrachtwagen was heel groot. Een paar dagen daarna gingen we naar de koeien markt. Hun koeien met kalven werden voor een hele goede prijs verkocht aan een school. Die gingen leren over hoe de kalfjes opgroeiden. Op deze markt hadden ze ook een stieren veiling en ze hadden een stier gekocht. Toen die stier een dag later aan kwam in de cattle yard, waar we hem moesten merken, sprong hij 4 keer over het hek heen, omdat hij niet in dat ding durfde waar hij dus gemerkt werd. Hierdoor kwamen ze op de naam: Hopper. Zie hieronder foto’s.
Deze week namen we ook een hond genaamd Demi mee naar ons huisje. Dat deden we vervolgens elke dag, omdat ze door het raam in de auto sprong en er was geen raam meer in die auto. Op de weg naar dat huisje, zagen we ook een alpaca staan en Meghan wist dat hij tam was, omdat Bianca dat verteld had en het is haar alpaca. We gingen dus dat landje in en ze kwam gelijk aangerend. Ik wist werkelijk niet dat alpaca’s zo raar rennen met die hele nek naar beneden heel bizar.
Die vrijdag moesten we alle koeien sorteren op leeftijd. Ze hadden allemaal een andere kleur oormerk dus aan de hand daarvan werden ze gesorteerd en allemaal in een ander land gestopt. Maar Meghan moest alle koeien samen met Callum met 2 autos’s drijven naar de cattle yard. Maar helaas wilde een koe wegrennen dus Meghan ging achteruit met de auto zo tegen een hek, dus er was een mega deuk in de auto. Zie foto. Gelukkig hadden ze al een deuk van een stier aan de andere kant dus konden ze die deuk ook bij de zelfde claim doen. Dus ze konden het gratis vervangen via de verzekering GELUKKIG!!
Dat weekend was het Australia day. Een soort feestdag als koninginnen dag. We gingen kamperen met hun vrienden bij de rivier. Het vlot wat Jason heeft gemaakt ging te water. We gingen ook met een jacht geweer op een blikje en een steen schieten. Dat vond Jason natuurlijk helemaal het einde!

De 4e week gingen we de stallen van de jaarlingen leeg halen, want er zit zand in als bodem. Dat was heeeeeeeel zwaar en het zat helemaal met stront en pis, maar Jason mocht wel zand met de trekker halen. Dat vond hij natuurlijk helemaal het eind. Meghan ging toen ook nog trekker rijden. Jason is deze week gestart met een nieuw project namelijk: het opknappen van de paardentrailer. Eerst werd hij helemaal gestript, dus alles eraf gehaald tot de bodem aan toe. Toen heeft hij een nieuw deel aan de as gelast omdat deze helemaal versleten was. Daarna hebben ze de trailer helemaal geschuurd en de roest eraf gehaald, nieuwe kabels getrokken, ogen erin gelast en vervolgens spuit klaar gemaakt. Daarna heeft Jason hem helemaal gespoten en opnieuw opgebouwd zodat hij nu weer als nieuw is.
Meghan heeft deze week te paard de koeien gedreven. Dat was echt het coolste ooit! Alleen de paarden hadden het nog nooit gedaan dus ze waren heel wild en wilden alleen maar rennen. Het ging dus ook niet zo heel goed, omdat de koeien overal heen vluchtten. Maar het was wel heel erg leuk om te doen. We hadden een paar dagen daarna de koeien weer gedreven, maar dat waren wat oudere koeien dus die waren ook wat rustiger. Toen ging het wel heel erg goed en de paarden bleven toen ook rustig.
Dat weekend ging Jason naar de schietclub met Jeff. Voordat ze daar heen konden gaan moesten ze eerst kogels maken, ja die maken ze zelf. Vervolgens zijn ze naar de schietclub gegaan in Albany waar Jason met allerlei geweren mocht schieten zoals: een hele oud geweer met 52mm kogels en een aantal pistolen (zie foto’s). Meghan was dat weekend op de pony club waar de kinderen les krijgen eens per maand. Hier heeft ze geleerd om een apple turn over te doen (zie foto).

De 5e week kwamen we in de ochtend aan bij hun huis en daar zagen we tot onze verbazing een baby alpaca die ze hadden gevonden. De ezels hadden deze afgepakt van de moeder, omdat de ezels zelf een baby wilden. Dus Rebecca haalde de baby alpaca weg bij de ezels maar ze wist niet wie de moeder was. Dus moest ze met de hand gevoerd worden nu. Dit vond Meghan heel leuk om te doen en zij deed dit dan ook iedere dag. Die middag waren Jason en Jeff een paar dingen aan het opruimen toen ze opeens een slang zagen!! Alle slangen in Australië zijn giftig dus dit is oppassen. Gelukkig konden Jeff en Callum hem doden.
Dat weekend was Jeff jarig en voor zijn verjaardag gaven we hem allemaal Nederlandse bieren en dat vond hij heel leuk. In de avond was er een verjaardagfeest voor Jeff waarbij alle vrienden kwamen en ook bijna iedereen nam zijn hond mee. Die zondag zijn we naar een vrouw gegaan waar de alpaca heen ging. Zij heeft een soort wildlife park waar ze allerlei dieren opvangt zoals: verschillende soorten possums, kangoeroes, emu, vleermuis enz. Dit was heel leuk want nu konden we alle dieren van dichtbij bekijken en de meeste waren tam, dus konden we ze aaien. Gelukkig heeft de alpaca nu een goed thuis gekregen en ze noemt de alpaca: Meg.
De laatste week dat we op de farm waren moesten we iets repareren aan onze auto dus ging Jason met Jeff naar Albany om wat onderdelen te halen. Maar na de eerste winkel kwamen ze Pissed Pete tegen een vriend van Jeff die vroeg of ze mee gingen zeevissen. Dus dat gingen we doen en dat was heel leuk en we vingen zelfs nog vissen. Dit komt mede doordat Pete alle spullen die je maar kunt bedenken heeft zoals een radar waar je op kunt zien waar de vissen zijn. Die avond hebben we de vis gegeten en het smaakte naar kip hahaha, omdat Rebecca het volgens Jeff niet goed gebakken had. Verder hebben we deze week onze auto in orde gemaakt voor vertrek en heeft Jeff geschoten met zijn Kanon wat heel gaaf was om een keer te zien (zie foto).
Ook hadden we nog een idee om muggengaas voor onze ramen te maken, zodat we met de ramen open kunnen slapen in onze auto. Hiervoor hadden we magneten nodig, maar die konden we nergens vinden in de stad. Toen bedacht Jason opeens dat er magneten in speakers zitten dus gingen we naar de autosloop. Jeff heeft een eigen autosloop ergens op het land waar misschien wel 30 oude auto’s staan! Ook worden daar alle doden beesten neer gegooid dus het stinkt daar enorm.
Vervolgens hadden we onze spullen gewassen en ingepakt en zijn we op weg gegaan naar Perth waar de jaarlingen verkocht werden. Meghan had van te voren de jaarlingen gewassen en de manen geknipt, zodat ze er goed uitzagen.
Meghan had een heel goed plan namelijk: dat ze de hond Demi mee naar huis gaat nemen. Dat vinden ze een prima plan aangezien ze haar toch geen goede cattle dog vinden. Hahaha dus ik mag haar mee naar Nederland nemen. Prima idee en ze is een hele leuke hond!!

GEGROET

• 11 Maart 2014 - 19:31

Marga:

Dit wordt een reis die jullie nooit meer zullen vergeten.
    Het lijkt een relaxed leven daar. Niet zo hectisch als hier.
    Dat zal hier weer erg wennen worden voor jullie.
    Geniet er maar van.
    Liefs Marga en Frens

• 11 Maart 2014 - 22:35

Marinka:

Hi! Wat heerlijk weer om de verslagen te lezen, dit doe ik altijd met een brede lach op mijn mond en een klein brokje in mijn keel. Geniet nog lekker, heel veel liefs!

• 15 Maart 2014 - 10:25

Jeannet :

Prachtig om jullie verhaal te lezen, het lijkt wel een film! Wat een contrast met het leven hier! Ik herken veel dingen uit de verhalen van mijn ouders zoals het koeien drijven te paard. Mijn vader deed dat ook vroeger toen zij daar woonden. Geniet ervan en nog een prachtige tijd gewenst! Groetjes van ons uit Elst.

• 15 Maart 2014 - 22:53

Oma Ria:

Wat hebben jullie toch een gaaf leven en wat maken jullie veel mee. Als ik jong was zou ik het ook willen doen. Geniet verder, want je maakt dit nooit meer mee. Meghan, je ouders zijn maandag 25 jaar getrouwd, zal je ze even bellen? Lieve gr. Van opa en oma Ria xx

• 22 Maart 2014 - 22:56

Anneke Van Wissen:

Jullie schrijven over mooie avonturen en de foto's zijn ook weer prachtig om te zien.
    Ik vind de verhalen en foto's van de inlandse dieren helemaal top. Ook wat je vangt als je gaat vissen ziet er heel exotisch uit; het zal ook wel goed smaken.
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag.

groetjes,
    Anneke